|
|
|
Toccanti
Dit sextet wordt gevormd door Gerda Abts en drie van haar gewezen studenten van het Koninklijk conservatorium Antwerpen, Marte De Leeuw, Maria en Elina Markatatou. Samen met Saar Wijns, mandoline (Lemmensinstituut, muziektherapeute) en Sam Vertommen, gitaar (Koninklijk conservatorium Antwerpen).
"Toccanti staat voor zes gepassioneerde muzikanten die het plezier dat ze zelf uit muziek halen met zoveel mogelijk mensen willen delen. De combinatie van de warme, volle gitaarklanken en het melodieuze mandolinespel maken dit ensemble uniek in Belgiƫ. Romantiek, modern, barok of classicisme, we gaan geen enkele tijdsperiode uit de weg. Dit zorgt naar onze mening voor een gevarieerd en boeiend repertoire waar iedereen aansluiting bij vindt. In oktober 2018 ontstond bij ons voor het eerst het idee om opnieuw samen te musiceren. We zeggen 'opnieuw' omdat we allen voordien samenspeelden. In de muziekacademie in Lier en het conservatorium in Antwerpen leerden we elkaar kennen en 'the rest is history' zoals men zegt." (tekst Marte) |
|
Voorbije programma's |
|
Joy reflection
Programma met schitterende barokmuziek tot hedendaags, met veel Griekse componisten en ook traditionals. Gerda Abts vormt samen met Elina en Maria Markatatou een trio mandolines en barokmandolines, met ook mandola, gittaar en zang. |
|
Una cordi di gioia
Programma met schitterende barokmuziek. Elk jaar onderneemt het Antwerps barokensemble (ABE) een nieuw project. In 2011 het project "Echt Antwerps" samen met woordkunstenares Katty Wtterwulghe; in 2012 "Les Amis de Versailles"
samen met vier dansers, het "Modern Barock Ensemble";
in 2013 "Una Storia d’Amore" met Christel de Meulder, sopraan, en Martin Hoevenaars, mime;
december 2014 & 2015 is dit samen met Gerda Abts in "Una Corda di Gioia".
Gerda Abts, mandoline, mandola
Het Antwerps Barokensemble:
Jef Van Boven en Pauline Bergsma, traverso
Hilde van Hoijweghen, barokcello
Marie-Ange Boost, klavecimbel, orgel
Werken van Vivaldi, Telemann, Boismortier...
(Lees meer over de muzikanten op de pagina biografie) |
|
Zuiderse klanken
Programma met boeiende mandoline- en gitaarmuziek van de baroktijd tot de 21ste eeuw. Gerda Abts vormt hier een ensemble met Pieter Van Tichelen en haar studenten mandoline van het hoger onderwijs Marte De Leeuw, Johan Corrales en Saar Wijns, alsook de gitaristen waarmee Pieter en Marte in duo spelen: Johan Dias en Sam Vertommen.
Zij spelen werk op de eerste plaats van Raffaele Calace, verder van Sylvius Leopold Weiss, Herbert Baumann, Francesco Piccone, Hermann Ambrosius en Carlos Munier. Bovendien is er een onuitgegeven anoniem werk bij dat Pieter Van Tichelen als musicoloog heeft ontdekt. Dit ensemble speelt in steeds wisselende bezetting: solo, duo, trio of ensemble. Samen met het afwisselende repertoire is dit concert uitermate afwisselend en verrassend en kreeg dan ook een zeer enthousiast applaus.
Het repertoire van deze groep is zeer uitgebreid en kan naargelang de vraag worden aangepast. Gerda Abts treedt ook op met dit ensemble samen met het Brasschaats mandolineorkest olv Marcel De Cauwer.
Gerda Abts, Pieter Van Tichelen en Marte De Leeuw, barokmandoline, mandoline en mandola
Johan Corrales en Saar Wijns, mandoline
Sam Vertommen en Johan Dias, gitaar
(Lees meer over de muzikanten op de pagina biografie) |
|
Gevoelige Snaar
Poëzie en mandoline
Gerda Abts, mandoline, mandola
Johan Framhout draagt eigen gedichten voor.
Johan Framhout's voordracht wordt verweven met mandolinemuziek, gespeeld door Gerda Abts. De muziekstukjes werden zo uitgekiend dat zij passend vervloeien met de tekst. Daardoor treft de inhoud je nog dieper, of andersom: de muziek krijgt woorden, krijgt een verhaal als extra dimensie. Tussen de gedichten in speelt Gerda ook solostukjes op mandoline, vaak zijn dat eigen improvisaties. Een sfeervol geheel van hoge kwaliteit, om bij weg te dromen, om tot leven te komen, tot jezelf, te ontspannen. De gedichten spreken over geluk of de weg tot, over de natuur en haar seizoenen, leven en hartstocht, dood en geboorte. Vaak diepzinnig, soms een louter klankspel, of ludiek. Voor hen die nog willen nagenieten is er ook een cd verkrijgbaar.
2 gedichten zijn te beluisteren op de pagina audio! |
|
Proeven van de 18de eeuw
Franse en Italiaanse muziek uit de 18de eeuw
Gerda Abts, milanese en napolitaanse barokmandoline, mandoline
Frank Liégeois, romantische gitaar, gitaar
Deze eeuw was de bloeitijd van de mandoline. Elke Italiaanse stadstaat had zijn typische mandoline: de meeste bekende en overgebleven mandoline is de Napolitaanse met de 4 koren in kwintstemming. Daarnaast bestond ook de Milanese 6-korige mandoline in terts- en kwartstemming en verder nog de Cremoonse, de Florentijnse
Voor het uitvoeren van oude muziek op authentieke wijze bespeelt Gerda de barokmandolines.
Zoals de theorbe het laagste instrument van de luitfamilie is, zo behoort de barokmandoline tot de hoogste. Deze sopraanluit, met namen als armandolino, Milanese mandoline of pandurina ontwikkelde zich in de 17e eeuw, onafhankelijk van de Napolitaanse mandoline, tot een zeer geliefd instrument. Componisten als Vivaldi en Scarlatti hebben voor dit instrument geschreven.
Gerda zal zowel de armandolino of Milanese barokmandoline als de Napolitaanse barokmandoline bespelen op dit concert. Beide instrumenten worden bespeeld met de pen van een veer en hebben een intieme, warme, zoete klank. |
|
Van Argentinië tot Sirius
Programma met boeiende mandoline- en gitaarmuziek uit 20 en 21ste eeuw
Gerda Abts, mandoline, mandola
Frank Liégeois, gitaar
Deze verfrissende, virtuoze composities zullen u charmeren.
De componisten uit de 20ste en 21ste eeuw maken gebruik van de vele mogelijkheden in hun werken die de unieke combinatie mandoline- gitaar biedt. De verschillende speeltechnieken van beide instrumenten brengen in hun samenspel een grote variëteit. Zij kunnen samensmelten door hun techniek op elkaar af te stellen, of contrasteren door toonhoogte, klankkleur en speelwijze.
De uiteenlopende nationaliteiten (Frans, Amerikaans, Italiaans, Argentijns…) maken het programma boeiend door de verschillende stijlen die gebruikt worden. Hierdoor kunnen Gerda en Frank hun enthousiasme met u delen en u de immense veelzijdigheid van hun instrument laten ontdekken.
Werken van Engel, Miguel, Zenamon, Piazolla en Munier |
|
Reflectie
Vier eeuwen mandoline-gitaarmuziek
Gerda Abts, barokmandoline , mandoline , mandola
Frank Liégeois, romantische gitaar, gitaar
Dit programma is een reflectie in tijd en stijl. Gerda en Frank laten u genieten van een programma waarin de eigenheid van beide instrumenten goed naar voor komen. Dit kan zowel een avondvullend programma zijn als een programma voor een aperitiefconcert.
Zij zetten eerst een stap terug in de tijd en beginnen met een Sonate op de barokmandoline en romantische gitaar uit laatste decenia van de 18de eeuw. Vervolgens laten ze u verrassen door de klankkleuren van de hedendaagse mandoline en gitaar en maken ze een sprong naar de 20ste en 21ste eeuw. Verschillende stijlen komen aan bod door werken te interpreteren van componisten van uiteenlopende nationaliteiten. Van argentijnse oorsprong met name Astor Piazzolla, naar Amerikaanse Alfonso Miguel, Will Ayton, Franse muziek van Claude Engel en Italiaanse van Raffaele Calace en Carlo Munier met de tijpische tremolotechniek
De warme klank van de mandola, de tenor uit de mandolinefamilie is prachtig in combinatie met de gitaar. Dit kan zelf horen in het werk Reflexoes van Jaime M. Zenamon.
Het programma is dus zeer boeiend door zowel de instrumenten, als de wisselende stijlen en nationaliteiten.
Werken van Hoffmann, Engel, Miguel, Zenamon, Piazolla en Munier. |
|
Lazy Sunday afternoon (respectievelijk morning)
Gerda Abts, barokmandoline , mandoline , mandola
Frank Liégeois, romantische gitaar, gitaar
Om licht en vreugde te brengen op een donkere zondagnamiddag, brengen Frank en Gerda een programma met sprankelende klanken op de mandoline en de gitaar. U kan kennismaken met werken van verschillende stijlen en van uiteenlopende nationaliteiten (Frans, Italiaans, Amerikaans …). |
|
|
|